vindelnshobbit.blogg.se

Jag är en elev som studerar på allmän kurs, vindelns folkhögskola och den här bloggen var en typ av "examens arbete" angående ämnet rasism. MEN jag har ändrat tema för den så att den är riktad mot min vardag

Hypertyreos (Giftstruma)

Kategori:

Jag har rätt många Hälsorelaterade besvär med tanke på min ålder. Jag har Typ 1 Diabetes och Giftstruma, facktermer är Hypertyreos. 

Jag tänkte lite kort berätta om struman. 

På bilden nedan kan man se hur en sköldkörtel (tyreodea) ser ut och vart den sitter. Sköldkörtel hormonet påverkar många olika saker i kroppen och en av funktionerna som den påverkar är ämnesomsättningen. 

Får man Hypertyreos så producerar sköldkörteln för mycket hormon och man får för hög ämnesomsättning. 

På nästa bild kan man se hur det se rut när någon har en förstorad sköldkörtel. 
Påverkan på ögonen brukar synas tydligast om man har gått med obehandlad giftstruma för länge men att sköldkörteln blir förstorad/sväller upp märker man av väldigt fort.

Jag kommer att skriva mer om behandlings former och annat lite senare


Kommentera inlägget här: