vindelnshobbit.blogg.se

Jag är en elev som studerar på allmän kurs, vindelns folkhögskola och den här bloggen var en typ av "examens arbete" angående ämnet rasism. MEN jag har ändrat tema för den så att den är riktad mot min vardag

En resa med klassen till Stockholm

Kategori: Allmänt

Den 5e till 7e maj så var vi från Allmän Kurs, Vindeln i Stockholm på besök. 
Det var på onsdagen den 6e som vi hade ett inbokat besök hos Sveriges riksdag med guidning.
 
Våran guide var väldigt trevlig och hon pratade väldigt tydligt, och all information om reglerna som gällde till exempel när vi skulle gå in i kammaren och få lyssna på diskutionen där var tydliga och lätta att förstå.
Jag tyckte nog att det som var mest intressant var att få se alla vackra konstverk i lokalerna, lokalerna är ju byggda under ett sånt tillfälle att det skulle vara stort och väldigt mycket "sniderier" eller vad man ska säga.
 
Vad som diskuterades i kammaren har jag svårt att komma ihåg men det var ändå intressant att sitta där och få en inblick i hur det fungerar där. Det jag minns är att det aktuella diskutions ämnet just då var något om att Sverige skulle skicka hjälp till något land som har det svårt (men jag kan ju minnas helt fel också)
 
När vi fått våran rumdvandring genom kammaren och den gamla 1a kammaren (Vi hade förut ett 2 kammar system i riksdagen men det ändradessenare till ett en kammar) så fick vi träffa en riksdagsledamot från våranvalkrets som heter Katarina Köhler (vet inte om jag stavat rätt) och hon är väldigt engagerad i frågan kring Norrbotnia banan och hon berättade hur viktigt hon tycker att det är att den faktiskt byggs. 
 
Eftersom det var så mycket information vi fick hela tiden så har jag väldigt svårt att komma ihåg allting men vi fick även se utsidan av bostaden där statsministern bor ( även det en otroligt vacker byggnad)
 
Men allt som allt tycker jag att det ändå var intressant att få gå runt inne i riksdagshuset och få se hur vackra lokaler det fanns och även få en inblick i hur det fungerar där.
Kommentera inlägget här: