vindelnshobbit.blogg.se

Jag är en elev som studerar på allmän kurs, vindelns folkhögskola och den här bloggen var en typ av "examens arbete" angående ämnet rasism. MEN jag har ändrat tema för den så att den är riktad mot min vardag

Sverige och slaveri

Kategori: Allmänt

Det verkar som att det är väldigt få som vet (eller så väljer vissa att inte se eller spela dumma) att Sverige faktiskt har varit inblandade i slavhandeln med början i mitten av 1600-talet då det Svenska Afrikakompaniet bildades som köpte slavar från Afrika och sedan såldes dom till Västindien och i slutet av 1700-talet var den svenska staten ägare till en egen "slavö"  Saint-Barthélemy i Västindien.
 
De sista svenska slavarna frigavs på 1300-talet, svenska slavar kallades trälar. Trots att svenskarna själva hade varit förslavade så hade dom alltså inga problem med att sälja slavar till Västindien några århundranden senare.
 
Jag kan tänka mig att de svenska trälarna hade kännt sig kränkta och orättvist behandlade och då kommer det en annan tanke: Hur fan kan man, om man själv varit förslavade, inte ha några som helst invändningar mot att ens egna landsmän börjar med slavhandel?! 
Där kan man snacka om riktig dubbel moral, men det som är ännu mer tragiskt är hur få det är som vet om den delen av den svenska historien.
 
 
Kommentera inlägget här: