vindelnshobbit.blogg.se

Jag är en elev som studerar på allmän kurs, vindelns folkhögskola och den här bloggen var en typ av "examens arbete" angående ämnet rasism. MEN jag har ändrat tema för den så att den är riktad mot min vardag

Insikt i hur det verkligen var för andra MÄNNISKOR förr

Kategori:

Jag känner alla känslor 1000 gånger starkare än vad jag skulle önska... Och jag har, enligt mig själv, en stark förmåga att känna medlidande och empati för andra människor.

Vi har under den här veckan sett 2 filmer om rasism..
Den första var "A Long Walk to Freedom" historien om hur Nelson Mandela satt 27 åt i fängelse för att han kämpade för sitt folks rättigheter i Sydafrika. 

Idag ser vi, i skrivande stund, "Missisippi Brinner"  där vi får följa 2 FBI agenter i deras sökande efter 3 unga pojkar som är rättighetsaktivister, som försvunnit medans dom varit i Missisippi. Bara för att en av dom där pojkarna var färgad till hyn... Så blev alla 3 mördade av Kuklux Klan...

Båda dom här filmerna handlar om det fruktansvärda, äckliga och rent utsagt obegripliga hatet mot MÄNNISKOR med en annan färg på utsidan av kroppen. 

Det som utspelar sig i "A Long Walk to Freedom" har verkligen hänt! 
Nelson Mandela fängslades för att han brydde sig om alla människors rättigheter!

Händelserna i "Missisippi Brinner" är, så som jag förstår det, händelser som faktiskt kunde äga rum under segerationen tid i USA.

Jag mår på riktigt fysiskt illa! Jag vill spy! 

Jag kan inte för mitt liv begripa hur i helvete människor kunde känna ett sånt hat mot en människa på grund av färgen! 
Jag blir i allmänhet äcklad av det här temat och ämnet.

jag är ingen hatfylld människa. Jag har lättare att känna kärlek gentemot andra människor.

Men jag kan utan att ljuga eller överdriva säga att  jag  HATAR rasism.

KOMMENTARER:

  • Lady Syndrome säger:
    2015-04-15 | 11:59:41
    Bloggadress: http://syndrome.blogg.se/

    Ibland är det lätt att glömma bort hur människor har behandlat varandra genom tiderna, trots att det finns så mycket filmer och böcker. Det skadar aldrig att bli påmind om detta.

    Att det förekommer även idag är sorgligt och många skulle behöva bli påminda om att vi är inte så olika varandra, bara för att vi ser olika ut. :)

    Svar: Det har du nog rätt i älskade vän. Men jag klarar verkligen inte av att se hur människor spred sitt äckliga och oförrätterliga hat omkring sig. Det bara rinner tårar och jag känner mig liten. Att se hur folk faktiskt blev behandlade bara för att dom var annorlunda. Att se ett så hatiskt samhälle gör mig ledsen, rädd, förkrossad och skärrad...
    Amanda

Kommentera inlägget här: